Få flere til at gennemføre et køb i din webshop

Blog - AF - 9. marts 2024

En af pointerne i mit post om at øge omsætningen i din webshop, var at du kan få flere af dem der besøger din butik til at købe.

Hvordan gør man så det og hvorfor er det vigtigt?

Svaret er konverteringsoptimering.

Konverteringsoptimering går ud på at optimere din webshop og dit checkout flow, så der er færrest mulige der falder fra.

Typisk vil man se at mange besøgende lægger en vare i kurv, men undlader at afslutte handlen.

De falder simpelthen fra, jo længere de kommer hen mod at afslutte ordren - eller de starter slet ikke et køb.

Det kan der selvfølgelig være mange årsager til, men med konverteringsoptimering, forsøger man blandt andet minimere modstand i købsforløbet og skabe incitamenter til at handle.

Det gør man blandt andet ved at være tydelig i at kommunikere fordele for kunden, fjerne eventuelle distraktioner og gøre check-ud processen enkel.

Man undersøger hvor køberne hoppe fra, hvordan brugerne benytter hjemmesiden og tester forskellige tilrettelser.

Fordelen ved konvertingsoptimering er at du får mere ud af dem der allerede besøger din webshop.

Lad os tage et forsimplet eksempel:
Din webshop har 100 besøgende og ud af dem er der 1 som gennemfører en bestilling.

Din konverteringsprocent er dermed 1% fordi 1 ud af 100 gennemfører en bestillinger.

Får du 1.000 besøgende skulle du så gerne få 10 bestillinger.

Lad os sige at der er nogle problemer med dit checkput flow i din webshop og du får adresseret disse, så din gennemsnitlige konverteringsrate nu er 2%.

Antal besøgende1001.00010.000
Salg ved 1%110100
Salg ved 2%220200

Ved at fordoble din konverteringsprocent får du også dobbelt så mange order - og fordelen ved dette bliver meget tydelig i takt med din trafik stiger.

Lad os sige du i gennemsnit tjener 50,- pr. ordre.

Så ser regnestykket sådan ud:

Antal besøgende1001.00010.000
Indtjening ved 1%505005.000
Indtjening ved 2%1001.00010.000

Jo flere besøgende du får på din webshop, større får de små ændringer i konverteringsprocent.

Konverteringsoptimering fokuserer på at få mere ud af de potentielle kunder der allerede besøger din webshop.

Du får dermed et bedre udbytte af dine markedsføringsaktiviteter fordi flere af dem du får ind i din webshop, gennemfører et køb.